lördag 8 maj 2010

På tur

Jag har varit på tur.Då min barn har av ekonomiska själ lämnat detta land Swerige och sökt lyckan i det stora landet i väst för att där bli rika.Men på vad kan undras.För att bilda mig en uppfattning om detta så tyckte UC att en resa dit vore intressant.Vi lastade kärran full med allsköns bråte och begav oss av.Stannade vid tullen för att få lite upplysningar om hur man behandlar spikade däck i detta land en inavlad tullkvinna svarade fräsande med sin sneda mun på något språk som ej förstod.Stann vi e låde in du er dir vilket betyder stanna vid en vägtull innan Oslo och betala för dina spikar så går det bra.Fortsatte färden mot Oslo och döm om min förvåning en motorväg mitt ute på slätten för att få beträda denna så måste man betala ett antal daler.Nu tänkte jag så har man en fin bred väg ända in till Oslo men döm om min förvåning efter sju kilometer så var den slut och kurvkörningen blev ett faktum.Väl framme i denna stad så började man fundera! gropigt och guppigt som  på en gammal svensk grusväg stora delar av vägbeläggningar var borta.Nu förstod jag varför man såg så många stadsjeepar.Väl framme hos ungdomarna så var det  där att parkera tvärt i mot Sweriges lagar så får man stå hur som helst bara det är på rätt sida.Nu tog turistlandet vid, besök vid de olika sevärdheterna som finns i denna stad vilket kan sammanfattas enligt mitt HK Jonsson tycke.1 Norrmän har ingen smak 2Allt är dyrt 3 Hastigheten på vägarna 4 Alla konstiga människor 5 Tiggarna.6 Vägstandarden 7 En park med nakna människor.Men jag hade det trevligt med mina barn om man nu kan kalla dom för det och jag tror nog dom blir rika.
HK.Jonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar