söndag 10 oktober 2010

Höstdag

Skepp o hoj

En vanlig dag på jobbet kan ju innebära en del. Då ena dagen kan vara stökig och den andra helt underbar. Detta kan ju få huvudet att spela ett spratt ibland och där det krävs någon form av terapi. Denna dag hör då till det förstnämnda...För att klara detta och denna dag med att just skingra tankar så finns det ett anntal olika terapeutiska metoder den ene är att ta en stärkande promenad i ett höstvackert landskap där färger samt lukter får känslorna att ta ett steg i rätt riktning.Sen finns det metoden att fundera på ords betydelse och hur de används.Den metoden kan kännas väl så avkopplande och locka till andra funderingar och förhoppningsvis att man ler åt eländet en stund....Själv så funderade jag på ordet hoj och dess betydelse under en promenad i Djulö ale. Kan tänkas lite konstigt, men ändå, man är väll an lite konstig till naturen....För man säger ju jag tar hojen ner till stan, jag skall ut och hoja lite grann, tar du hojen och åker och handlar man använder ordet en hel del . Men vad betyder det vanliga ordet hoj...enligt NE (eng. hoy, av likabetydande medelnederl. hoei, vars yttersta ursprung är okänt), ursprungligen ett flatbottnat och enmastat fartyg för persontrafik på Englands och Hollands kuster.  Så nästa gång jag skall ut med min hoj så tar jag på mig flytvästen istället för hjälm och plockar fram årorna  istället för HD:n så kan det gå när man skådar ords betydelse... Skepp o hoj
HK.Jonsson 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar